SCENARIUSZ ZAJĘĆ KLASY 1-3 EDUKACJA WCZESNOSZKOLNA
Do pobrania
Autor: Dorota Dankowska
Klasa: 2
Temat: Bezpieczeństwo w Internecie – turniej zespołowy.
Edukacja:
Informatyczna – Zasady bezpieczeństwa w sieci, DBI, programowanie robota Photon
wg. ustalonych kryteriów.
Społeczna – komunikacja i praca w zespołach
Polonistyczna- czytanie ze zrozumieniem
Matematyczna – szacowanie odległości, zaznaczanie współrzędnych na sieci kwadratowej
Informatyczna –
programowanie
Czas trwania: 90 minut
Cele główne:
Utrwalenie zasad bezpiecznego korzystania z Internetu.
Rozwijanie kompetencji miękkich: umiejętność pracy w zespole, zadaniowe podejście do stawianych
problemów, logiczne, algorytmiczne myślenie.
Kodowanie drogi robota od startu do celu.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia najważniejsze zasady bezpieczeństwa w sieci;
wypowiada się na określony temat;
koduje na macie kwadratowej;
określa współrzędne umieszczonego zadania;
wykonuje zadania według instrukcji;
programuje robota wg. określonych warunków.
szacuje odległości,
redaguje i zapisuje zdania,
współpracuje w zespole,
czyta ze zrozumieniem zadania i poprawnie je rozwiązuje
Metody: poszukujące, podające, praktycznego działania
Formy: zbiorowa – z cała klasą, zespołowa, indywidualna
Pomoce dydaktyczne: mata kwadratowa do kodowania, robot Photon, tablet, tablica interaktywna,
karty z zadaniami, magnesy.
Przebieg aktywności uczniów podczas zajęć.
1. Rozmowa wprowadzająca do tematu:
Dlaczego wprowadzono Dzień Bezpiecznego Internetu?
Jakie są główne zasady korzystania z Internetu?
2. Zapoznanie z zadaniami:
Na kwadratowej macie do kodowania ułożone zostały karty z zadaniami (załącznik nr 1) i trzy
przeszkody.
Uczniowie pracują w zespołach. Zespoły kolejno wybierają dla siebie zadania z maty podając
ich współrzędne, np. G-3.
Zespół wykonujący zadanie oznacza je umówionym przedmiotem, np. nakrętką, gumką.
Na wykonanie zadania ma 3 minuty. Czas odmierzany jest za pomocą odlicznika z platformy:
https://www.classroomscreen.com/. Musi określić drogę i zaprogramować Photona, który
ma omijać przeszkody i dojść do celu, zatrzymać się, zamrugać czerwonym światłem i wydać
dźwięk. Wówczas zespół może otworzyć zadanie. Odczytuje je i wykonuje umieszczając
w odpowiedniej rubryce na tablicy:
TAK NALEŻY CZYNIĆ NIE – TO NIEBEZPIECZNE
Za prawidłowe wykonanie zadań można otrzymać 3 pkt.
1 pkt. – odnalezienie zadania na podstawie współrzędnych
1pkt. – zaprogramowanie robota
1 pkt. – prawidłowe rozwiązanie zadania.
Ważna jest współpraca. Członkowie zespołu programują robota, pilnują czasu, wspierają się
przy wykonywaniu działania.
3. Praca z robotem Photon.
Uczniowie programują robota wg. określonych kryteriów. Rozwiązują zdobyte zadania
i umieszczają w odpowiedniej rubryce tabeli. Robot rozpoczyna pracę z wyznaczonego
miejsca.
4. Odczytanie wyników zadań z tabeli. Podsumowanie turnieju.
5. Ewaluacja zajęć – Quiz interaktywny „Bezpieczeństwo w sieci” – praca zbiorowa.
https://learningapps.org/view6547510
6. Podsumowanie zajęć:
Uczniowie określają, który element najbardziej lekcji im się podobały i dlaczego.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz